ساعت بیداری

اینجا ساعت به وقت بیداری است...

ساعت بیداری

اینجا ساعت به وقت بیداری است...

مشخصات بلاگ

استفاده از شبکه های اجتماعی ایده جالبی است که باعث شده برخی نیازهای انسانها مثل نیاز به روابط اجتماعی و تسهیل این روابط برطرف شود . اما اینطور به نظر میاد که جلوی برآورده شدن برخی نیازهای دیگر را سد کرده باشد مثل نیاز به تنهایی.
شاید وبلاگ نویسی راهی باشد که آدم دست کم بتواند در تنهایی خودش تنها باشد و این تنهایی را با دیگران قسمت کند.
اینجا ما همراه تنهایی هایمان در پی ما شدن هستیم. سعیمان بر این است که علاوه بر حرکت به سمت جلو ، در راستای محور z هم حرکت کنیم و همان مسائل شاید همیشگی را به قدر وسعمان عمیـق تر بررسی کنیم. پـــس :
گر یار ما خواهی شدن شوریده و شیدا "بیا"...

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی براساس نویسنده مطلب
آخرین نظرات

کتاب- تهوع سارتر

سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۳۴ ق.ظ

به نامش 

تهوع 

ژان پل سارتر 

تهوع یکی از معروف ترین آثار در زمینه اگزیستانسیالیسم الحادی است. درک فضای ذهنی نویسنده برایم خیلی دشوار بود و معنا و مفهوم جملاتی که به کار برده بود را متوجه نمی شدم . نمیتوانستم درک کنم. در مقدمه کتاب اشاره ای به شباهت میان بیگانه آلبر کامو و نهوع شده بود که باعث شد سعی کنم از درک فضای بیگانه برای درک تهوع استفاده کنم اما بیشتر از آنکه شباهت وجود داشته باشد تفاوت ها را درک کردم . ضمن اینکه اثر کامو را در مجموعه آبسوردیسم قرار میدهند و نه اگزیستانسیالیسم. درباره اصالت وجود هم مطالب دیگری خواندم. آن را می فهمم اما درک نمیکنم ! اصل حرف این مکتب این هست که وجود مقدم بر ماهیت است به این معنا که انسان (و تنها انسان) است که نخست موجود می‌شود و سپس خودش ماهیت خودش را می‌سازد. در حالیکه در دیدگاه صدرایی وجود اصیل و ماهیت امری اعتباری است اما در اگزیستانسیالیسم اصالت وجود به معنای این نیست که ماهیت اعتباری است که به این معناست که ماهیت ساختنی است و درآغاز هیچ است. 

طبق نقدهایی که برای تهوع وجود دارد، آنتوان روکانتن شخصیت اصلی داستان این تفاوت میان ماهیت و وجود و تقدم وجود بر آن را اولین بار با در درست گرفتن تکه سنگ متوجه می شود و بعد در کنار درخت شاه بلوط افکارش نظم پیدا می کنند. 

از بعضی توصیفات کتاب خوشم آمد و خیلی روی آنها توقف کردم تا آن ها را تجسم کنم. توصیفاتی مثل اینکه " تهوع درون من نیست، من درون آن هستم" " چای درون فنجان نیست. فنجان در آن غوطه ور است"

هرچه که بود با همه فکری که روی این اثر کردم و مطالعه اش به شدت طولانی تز از حدی شد که انتظارش را داشتم هنوز این اصالت وجود را نمی فهمم . امیدوارم در آینده با مطالعاتی بیشتر در این زمینه بتوانم به این اثر برگردم و به خوبی از پس حلاجی آن بر بیایم. 

قسمتی از کتاب : 
تهوع درون من نیست. من آن را روی دیوار توی بند شلوار و همه اطرافم حس میکنم. خودش را با کافه یکی می کند و این من هستم که درون آن هستم. 
من آنی عزیز تو نبوده و نیستم. اگر نمیدانی که مرا چه صدا کنی اصلا صدایم نکن. این بهتر است. 
گاهی هست که نباید گریه کنی  و الا ناپاک می شوی . اما اگر همیشه خوددار باشی احمقی ؛ زیرا در آن هنگام خود را برای هیچ و بی خود فرسوده کردن است. 
آغازها باید آغازهای واقعی باشند.

دانلود ترجمه امیر جلال الدین اعلم 

دانلود مقاله ای در مورد کتاب - مقدمه کتاب امیر جلال الدین اعلم 

دانلود قسمت چالش برانگیز اول - من هستم پس فکر میکنم. 

دانلود قسمت چالش برانگیز دوم - درخت شاه بلوط 


+ اگر در مورد مکتب اصالت وجود یا دیدگاه صدرایی به بحث ماهیت و وجود مطلبی دارید ( البته خلاصه و مفید ! ) لطفا برایم ارسال کنید. 

روشنا

نظرات  (۳)

کتاب سنگین اما فوق العاده ای هستش... 
پاسخ:
من درکش نکردم .... ! 

ممنون از حضور شما
۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۵۵ ساعت بیداری
سلام 
نفس این که نوشتی خوب بود اما من هم نوشته ت رو نتونستم خیلی درک کنم
البته کتاب رو نخوندم و اصالت وجود و ماهیت رو هم برای امتحان فلسفه اسلامی یه بار خوندم و گذاشتم کنار
ان شاءالله بعدا که کتاب رو خندم بتونم با دقت نظر بیشتری مطلبت رو بخونم و درموردش نظر بدم. خوبیش اینه که این مطلب همینجا میمونه و میتونه انگیزه ای باشه برای خوندن یک اثر
اما به نظرت اهمیت دعوا بر سر تقدم ماهیت یا وجود و اصالت یا اعتباری بودنشون چه اهمیتی در کل بینش ما می تونه داشته باشه؟ نمیخوام اهمیتشون رو نفی یا اثبات کنم. فقط دنبال جوابم!

بانو

پاسخ:
شاید اگر بهتر این قضیه رو فهمیده بودم و برای خودم سوال نبود جواب مناسب تری برات داشتم! ولی فعلا این گمان نقد رو بپذیر که در روایت داریم : 
گمان نقد به از جواب نسیه ! :D

به نظر من خیلی خیلی تاثیر گذاره . دلیلی که دارم زندگی خود سارتر هست . با این مقدمه توضیح میدم : یکی از پایه های اگزیستانسیالیسم آزادی هست که میگه اصلا انسان محکوم هست به آزادی و انتخاب . یعنی حتی اگر انتخابی نکنه ، انتخاب کرده که انتخابی نکنه که باز خودش انتخابه . در نتیجه به خاطر داشتن این آزادی مسئولیتی به عهده اش قرار میگیره و اون مسئولیت همه اتفاقاتی هست که برای آدمها یا در دنیا میفته . خود سارتر بعد از جن
 جهانی دوم دچار افسردگی شدید شده بود به این خاطر که بر اساس اعتقادی که داشت خودش رو مسئول جنگ جهانی دوم میدونست و احساس میکرد خود همه مردمی که در جنگ کشته شدند به ذمه او هم هست. 

امیدوارم زودتر بتونی مطالعه بیشتر داشته باشی و من رو هم در این زمینه راهنمایی کنی چون درک بخصوصی از اصالت وجود ندارم . 
من همیشه دوست داشتم این کتاب رو بخونم چون فکر میکردم بعد از خوندن این کتاب بهتر اگزیستانسیالیسم رو میفهمم!! که گویا اینطور نیست و برای تو برعکس شده اصلا! اما خوندم که جنایت و مکافات داستایوسکی و فیلم راننده تاکسی اگزیستانسیالیستی عستن که خیلی هم قابل درک بودن البته.
پاسخ:
ممنون که وقت گذاشتی مطلبم رو خوندی. پیشنهاداتت به لیستم اضافه شد. 
آره من کلا هیچی ازش نفمیدم و این درحالی بود که از خیلی ها خیلی تعریف ها شنیده بودم که این اثر فوق العاده است و ال و بل . البته شاید عمده مشکل از من بوده نه از کتاب یا بقیه !!!

یک کتابی هست به اسم " شش متفکر اگزیستانسیالیست " که میگن نثرش ساده و روان هست و اگزیستانسیالیسم رو باز کرده . همین طور کتاب وقتی نیچه گریست هم اگزیستانسیالستی هست . میتونی این دو تا رو هم بخونی . 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی